På grund av pandemin var det åtta år sedan vi seglade Europa Cup i Sverige, den gången i Uppsala. Nu var det dags igen och totalt 21 båtar samlades i Sandhamn för årets kraftmätning.
Sjösättning på Bullandö
Inför regattan så genomfördes på Bullandö sjösättning och inmätning av de master som inte hade mätbrev med mastvikt. En fin, varm måndag med många samtal om Sk30 med våra internationella gäster. Gänget på Bullandö Marina gjorde ett fantastiskt jobb för att alla skulle känna sig välkomna.
På plats i Sandhamn
På tisdagen hade de flesta tagit sig till Sandhamn. Spänningen låg i luften. Det prövades team-tröjor och justerades på spinnaker-bommar under tisdag då även inmätning genomfördes.
Tune-up
På onsdagen den 8 augusti så gick sju tyska, en amerikan och en ungrare jämte de tolv svenske ut till startlinjen syd om Revengen-grundet. Det är positivt att se att antalet deltagare ökar igen på Europa Cupen, det bådar gott för framtiden. Det var ytterligare några båtar som tyvärr fick förhinder sent i processen vilket bara visar att det är viktigt att vi alla hjälps åt i god tid för att få ett stort startfält på den här typen av regattor.
KSSS bjöd på en fin bana i lätta vindar och flera båtar visade sig snabba från start. Resultaten från denna tune-upp är förlorade men tyska BIJOU 6 var långt framme liksom Mariposa med Peter Theile.
Invigning i Sandhamn
Sandhamn bjöd på bästa vädret under kvällens invigning. Först hölls den formella invigningen med tal av Patrik Salén, Ordförande KSSS samt Magnus Adlercreutz, ansvarig för Sandhamnsregattan.
Därefter hölls ett lite mindre formellt skepparmöte för A22 och Sk30. KSSS hade laddat upp med ett starkt team under ledning av Kappseglingsansvarig Joakim Norlén och Seglingsledare Fredrik Liljegren. Man var tydlig med att det skulle bli ett effektivt arrangemang med stort fokus på bra seglingar ute på vattnet.
Tävlingsdag 1 – Torsdag
Torsdagen bjöd på lite mer vind i förhållande till Tune-up dagen. Riktningen var fortfarande från syd och under dagen ökande vinden upp till 8 m/s som mest. Vågorna byggd på och det blev rätt tufft för de äldre båtarna på eftermiddagen. Bra väder och fina banor gjorde skapade fantastiska förutsättningar för bra seglingar.
I första seglingen vann GER 125 Hibiki med SWE 219 Malin på andra och GER 139 BIJOU 6 på tredje. Hibiki med vice ordförande i tyska förbundet, Ralf Maier vid rodret är en av nyare besättningarna och det var mycket kul att se dem högt uppe direkt i regattan. På fjärde plats kom Wunderkind, även de med en relativt ny besättning och Chris Freese vid rodret. Det här är en båt baserad i Berlin och de vad mycket nöjda med den framskjutna placeringen.
Till andra seglingen ökade vinden något och då fick SWE219 Malin fart. De vann resterande två seglingar under torsdagen. Gryning, Wanda och Nymåne delade på andra och tredjeplatser när tyskarna hade det mycket tuffare i den ökande vinden. Tyvärr såg vi även några svenska båtar som valde att spara på materialet när vinden ökade.
Efter seglingarna var det vanliga brygg-snacket kring hur tufft det var bland vågorna. De som hade det tufft på riktigt var Ellen III där ägare Patrik och rorsman Kurt har följade att säga om hur det är att segla i vågor med en 20-års båt.
Pannkaksmiddag och presentation av Europe Cup pokalen
På kvällen hade ordförande Patrik Stenberg samlat ett starkt team med Christina Linder i spetsen som bjöd på den traditionella pannkaks-middagen.
Det nya vandrings-priset presenterades med alla vinnare sedan 1980. En verklig klassiker redan när det nu delas ut för första gången. Svenska Sk30-klubben har tillsammans med tyska IV-30 (Internationale Vereinigung der 30 m² Schärenkreuzer-Klasse e. V) satt upp denna ”Europe Cup Trophy”. Skapandet av pokalen blev möjlig tack vare personliga donationer från Peter Theile, Tyskland samt Bengt Parmell, tidigare kassör i SSKF. Silverdelen av pokalen skapdes av Thomas Berg (https://sorsand.se/) och Janne “Nypan” Nystedt stod för det utsökta träarbetet.
Det blev en bra cermoni på Lökhomen där samtliga 19 vinnare av Eruopa Cupen sedan 1980 lästes upp. Flera vinnare var på plats och fick då komma fram för att hålla i pokalen ett litet tag innan den delades vidare till nästa segrare.
Sammanfattningsvis, en mycket trevlig tillställning på Lökholmen som uppskattades av våra internationella gäster. Ett stort tack till dem som gjorde det möjligt, främst familjen Linder med vänner.
Tävlingsdag 2 – Fredag
Vädret på fredagen liknade dagen innan, sydlig vind och strålande sol. Sjön byggde under dagen och Gryning, Malin samt Nymåne tog spikar i respektive segling. Fortsatt jämt fält med många båtar som var med i kampen om de övre tio placeringarna. Det gick att segla upp sig men även lätt att tappa om man gjorde misstag.
KSSS var effektiva i sin hantering av seglingarna med bra start-linjer som låg redo direkt efter målgång. Man fick välja mellan att äta en macka eller byta genua mellan seglingarna, det var svårt att hinna båda.
Att det var blött ombord ser vi på den här videon från Lii. Mats Johansson gör en heroisk insats för att stänga förluckan på kryssen.
Många fina bilder togs under dagen av Lasse Eklöf och andra.
I sista seglingen ökar vinden ytterligare och med det även vågorna. SWE240 Nymåne vinner före GER139 Bijou VI och SWE224 Wanda.
På fredagskvällen kombineras grillfest med utdelning av spikpriser på Varvet på Lökholmen. En trevlig tillställning med blandad musik och hög mysfaktor.
Tävlingsdag 3 – Lördag
På lördagen var vinden starkare redan från start och KSSS hissade AP redan innan fösta båt lämnade hamnen. Lång väntan och många funderingar kring lämpligheten att ta ut en klassisk segelbåt på havet under rådande förhållande. Efter ett tag kom så beslutet, inga fler seglingar och därmed stod sig resultatet från fredagen.
Jag tror att det var några som gärna hade försökt segla men troligtvis var det ett klokt beslut att spara fältet.
Ett stort grattis till mästarna i 219 Malin samt 225 Gryning respektive 224 Wanda på andra och tredje plats.
Resultat
Det känns som att många var vinnare i en regatta som denna. Bra seglingar, bra vindar och bra banor. Resultaten får hanteras av respektive besättning, en del kanske är nöjda emedans andra knyter handen i fickan för att komma igen vid ett senare tillfälle.
Så här såg det i alla fall ut när KSSS summerade:
Så var årets regatta avslutad och vi ser med spänning fram emot kommande år. Det är nog flera svenskar som funderar på att åka till Tyskland 2026 och försöka bli första svenska båt att vinna där nere.
Vid pennan
Bengt Sareyko, Team Nymåne
P.S.
Jag måste dock avsluta med en bild som visar att man verkligen kan läsa resultatlistan från två håll…. För ser inte Jacob Hagberg rätt nöjd ut där han sitter i sin hundraåriga Tersen II, eller vad tycker ni? Och jag tror att Tesen II funderar på deltagande 2124….