ERIK ZARINS ”SISTA” SK30?

april 17, 2022

På initiativ från Bengt Sareyko, nybliven ägare till 240 Nymåne, så åkte ett gäng färska SK30 ägare till Zarins i Köping för att spana in ett historiskt bygge. Nämligen Erik Zarins sista 30:a.

Erik Zarins bygger nu sin tolfte SK30 i glasfiber i sina lokaler i Köping.  Grunden var Reimers ritning som blev 222 Natt och Dag i mahognyfaner, som sen var plugg till formen för efterföljande ”Reimers 30:or i plast”. Första båten att börja byggas 1989 var Christer Hillboms 227 Maya, följt av Zarins egna 226 Ejfi och trea 225 Gryning till Staffan Holmlund & Co i Örebro.

Skroven är ”nästan” identiska med små avvikelser. Wolfgang Schröder ville ha fribord som var 4 cm högre än Reimers ritning på Natt och Dag Det för att inte sjön skulle skölja över fördäck. Gryning är en cm lägre än Natt och Dag, dom flesta andra är 4 cm högre totalt (däck plus skrov) än Natt och Dag. Rodebäcks 242 Ruth är en cm högre än Gryning. Ni hänger väl med?

Sen finns det lite olika varianter av ruffar, däck och inredning. Knut H Reimers ritade en plogruff men några har en låda på däck för att få mer innerutrymme. Gryning är den enda som är flushad. Båtarna mäter 12.25-12.30 på längden. Det som skiljer mest mellan båtarna är nog vikten. Petar man in en inombordare och mycket inredning kan man komma upp över tre ton i vikt. Gör man tvärtom och slimmar allt så kan båten i sjön väga 500 kg mindre. Hur man än gör så är det stadiga pjäser som inte bangar för vind. Utan att konstruktionen känns klumpig. Vikten har helt enkelt inte så stor betydelse. Dom här båtarna rullar på. Det är en harmoniskt design med snygga linjer och inte minst en tjusig häck. Skrovet och bottenstockar är i sandwichkonstruktion med divinycell. Däcket av kallbakad mahognyfaner och sen oftast med teak. En fröjd för ögat. Båtarna seglar fantastiskt, inte minst på kryssen och där kan Erik lyriskt berätta om känslan när det kommer en tryckare och båten sticker iväg.

  • Den som inte kan uppskatta att segla 30:a, den vet inte vad segling är. Säger Erik med något pillimariskt i blicken.

Jansson & Zarins Varv startade i Köping 1980. Här har bl.a byggts nio R6:or, alla ritade av Peter Norlin. Här byggdes också två R8:or MrE och Sprite efter ritningar av Pelle Pettersson. The Cards kölmodell är gjord här och även kompletta kölar till EF båtarna för Whitbread 1988. För att bara nämna några projekt.

Erik fyller 80 om något drygt år. Hans sista 30:an byggs lite halvt om halvt på spekulation. Rätt köpare kan se fram emot ett stycke båthistoria. Och inte minst många års segling som få har förmånen att uppleva.

Text och Bild: Allan Förberg